Waan Home
Materieel/Stock
Shows
Infra/Tech
Manx Electric 1:1

Meer over Spoor Nul

Mail ons:
Rob Kievit

logo Waan

Wielstellen-isolatie overbruggen

 

De vertrekschakeling in de sporen 31 en 33 wordt aangestuurd door een electrische verbinding te maken tussen de linker- en rechterspoorstaaf, die op deze sporen van elkaar geïsoleerd zijn. Hiervoor is het nodig dat het spoor wordt bereden door niet-geïsoleerde wielstellen. Bij de motorrijtuigen zijn de wielstroomafnemers links en rechts al met elkaar verbonden. Maar rijtuigen hebben geen stroomafnameveertjes, -strips of -plunjers. Daarom overbrug ik de isolatie in de tweerail-wielstellen. Zo helpen ook de rijtuigen mee bij het schakelen.

Voor het overbruggen van de isolatie in tweerail-wielstellen heb ik een trucje toegepast dat ik najaar 2010 las op de site van de East Penn Traction club.

Het komt hier op neer: de isolatie in een modelwiel is meestal een kunststof ring van een bepaalde dikte, bijv. 1mm. Pak een boortje met dezelfde diameter als de dikte van die plastic ring en doorboor de isolatie, parallel aan de as. Neem vervolgens een stukje messing- of koperdraad met dezelfde diameter als het gat en pers dat erin. Nu is de isolatie overbrugd. Klaar. Het mooie is dat je deze modificatie ook weer ongedaan kunt maken, door het draadstukje uit het gat te duwen. De aanwezigheid van het kleine gaatje heeft geen negatieve invloed op de structurele stevigheid van het wiellichaam.

Lees het originele verhaal (pdf, in het Engels)

Bridging isolation gap of 2-rail wheel

terug naar boven

 
 
Waan Home
Materieel/Stock
Shows
Infra/Tech
Manx Electric 1:1
 


terug naar boven